29 Haziran 2020 Pazartesi

Veri Madenciliği (Data Mining)


Veri madenciliği tekniği, genel bir ifade ile veritabanlarında bilgi keşfidir. Kullanım amacı, veritabanları, yada veri ambarlarında kayıtlı olan büyük ölçekli veri yığınları içerisinden "önceden bilinmeyen" ve "değeri olan" bir bilgiyi elde etmektir. Bir başka deyişle veri madenciliği, işlenmemiş bir veriyi, yararlı bilgi, (knowledge) haline dönüştüren yöntemlerin uygulandığı bir süreçtir.

Veri madenciliği, belirli yöntemlere başvurularak, bir kurumda üretilen veri yığını içinde ve var olan ya da gelecekte ortaya çıkabilecek gizli kalmış örüntüleri ortaya çıkarma olarak değerlendirilebilir. Bu açıdan bakıldığında, veri madenciliği uygulamalarının, kurumların karar destek sistemleri için önemli bir yere sahip olabileceği söyleniyor.


Veri Madenciliğinde Örüntü Kavramı:
Örüntü, veri madenciliği çalışmasına konu olan bir varlık hakkında sayısal ortamda kayıtlı olan gözlemlenebilir varlık hakkında sayısal ortamda kayıtlı olan gözlemlenebilir ve ölçülebilir bilgilerdir.Örneğin, parmak izi, ses, fotoğraf, el yazısı, veri madenciliği çalışmalarında birer örüntü olarak ele alınabilir.

Veri madenciliği tekniği ile değeri olan bir bilgiyi elde edebilmek için çeşitli analiz teknikleri ve sorgulama aracına başvurulur. Elde edilen sonuçlar aracılığıyla, ele alınmış olan büyük ölçekli veri yığını içindeki gizli kalmış bu tür bilgiler ve olası ilişkiler keşfedilir. Elde edilen bilgilerin ışığında gerekirse çeşitli kurallar oluşturulur, geleceğe yönelik tahminler yapılır ve kurumun gelecekteki faaliyetleri üzerine çeşitli stratejik kararlar alınır.

Bir veri madenciliği projesinin etkin bir sonuç üretmesinde; çalışma konusunun çok iyi ifade edilmesi ve araştırmacıların konu ile ilgili deneyimleri önemli rol oynamaktadır.


Veri Madenciliğinin Uygulama Alanları
Günümüzde pazarlama, biyoloji, bankacılık, sigortacılık, borsa, perakendecilik, telekomünikasyon, genetik, sağlık, bilim ve mühendislik, kriminoloji, istihbarat, müşteri ilişkileri ve daha birçok alan veri madenciliği yaklaşımını problem çözücü bir araç olarak kullanmaktadır.

Veri madenciliğinin sektörlere göre çeşitli uygulama alanları aşağıda görülmektedir:
Bankacılıkta:

  • Kredi kartı dolandırıcılık tespiti
  • Müşterilerin kredi durumuna göre gruplandırılması 
  • Finansal tablolardaki olası hilelerin tespit edilmesi
  • Çapraz satış tekniklerinin belirlenmesi

Sigortacılıkta:

  • Sigorta dolandırıcılıklarının tespiti
  • Poliçe talep edecek müşterilerin tahmini
  • Riskli müşterilerin tespiti

Pazarlama alanında :

  • Hizmet edilen yada ürün satışı yapılan müşteri gruplarının sayısının tespiti ve bu grupların belirgin özelliklerinin ortaya konması
  • Riskli müşterilerin belirlenmesi 
  • Kaybedilme potansiyeli gösteren müşterilerin belirlenmesi
  • Yeni müşteri elde etme yöntemlerinin belirlenmesi
  • Müşteri satın alma alışkanlıklarının tespit edilmesi 
  • Mevcut müşterilere daha fazla nasıl satış yapılabileceğinin tespit edilmesi 
  • Müşterilerin satın alma davranışlarına göre sınıflandırılması
  • Stratejik karar alma ve geleceğe yönelik satış tahminlerinin yapılması
  • Müşterilerin talep değişikliklerin belirlenmesi

İnsan Kaynakları Alanında:

  • Çalışanların geçmiş performans verisi incelenerek potansiyel yeteneklerin tahmin edilmesi
  • Belirli bir işi yapacak doğru kişilerin seçilmesi 
  • Çalışanların mevcut bilgi ve yetenek durumunun  tespiti ve geliştirme yöntemlerinin belirlenmesi
  • İşgücü planlanması
  • Büyük kurum ve organizasyonlardaki proje ve takımların başarı ve başarısızlık nedenlerinin tespit edilmesi
  • Sağlık alanında:
  • Tanı için Karar Destek Sistemi olarak


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder